Klin Padiatr 2014; 226(02): 59-61
DOI: 10.1055/s-0033-1363267
Original Article
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Decrease of the Incidence of Renin-Angiotensin-System Inhibitor Induced Oligohydramnios-Sequence in Germany in 2011

Rückgang der Inzidenz der Renin-Angiotensin-System-Inhibitor-bedingten Oligohydramnie-Sequenz in Deutschland 2011
C. Hünseler
1   Department of Neonatology and Pediatric Intensive Care, Children’s Hospital, University of Cologne, Germany
,
R. von Kries
2   Institute of Social Paediatrics and Adolescent Medicine, Ludwig Maximilian University, Munich
,
B. Roth
1   Department of Neonatology and Pediatric Intensive Care, Children’s Hospital, University of Cologne, Germany
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
14 March 2014 (online)

Preview

Abstract

Aim:

to assess whether the incidence of angiotensin II-receptor type 1antagonist (AT1-anta­gonist) – or ACE-inhibitor induced cases of oligohydramnios sequence (OHS) in 2011 was reduced after intensive alerts as to the causal association between AT1-antagonist /ACE-inhibitor and OHS in the German medical literature.

Method:

3 sources of information were used: A nationwide active surveillance of OHS in German paediatric hospitals (ESPED); Embryotox, (Berlin Institute for Clinical Teratology and Drug Risk Assessment in Pregnancy) and screening of pubmed (AT1-antagonist/ACE-inhibitor induced OHS).

Results:

45 cases of OHS were identified, no case due to maternal AT1-antagonist/ACE-inhibitor treatment. Causes for OHS were: premature rupture of membranes (PPROM) (n=28), congenital anomalies of fetal kidneys and urinary tract (CAKUT (n=15), placental insufficiency (n=1), unknown cause (n=1). Mortality until discharge was 37.8% (32.1% PPROM, 57.1% CAKUT). Embryotox identified 3 exposures to AT1-antagonists in pregnancy, no case was associated with OHS. The pubmed search did not identify any case of OHS related to AT1-antagonist/ACE-inhibitor in pregnancy in Germany in 2011.

Conclusion:

Treatment of pregnant women with ACE inhibitors or AT1-antagonists still occurs but no cases of AT1-antagonist- or ACE-inhibitor induced OHS were reported in 2011 in Germany most likely due to repeated published alerts underlining the importance of consequent education. OHS remains a serious condition with high mortality despite modern intensive care.

Zusammenfassung

Ziel:

Überprüfung, ob die Inzidenz der Ang­iotensin-II-Rezeptor-Typ-1-Antagonist (AT1-Anta­gonist)- oder ACE-Blocker induzierten Fälle einer Oligohydramnie-Sequenz (OHS) im Jahr 2011 in Deutschland abgenommen hat, nachdem zuvor zahlreiche Warnungen bezüglich der Kausalität zwischen AT1-Antagonist/ACE-Blocker-Einnahme in der Schwangerschaft und einer OHS in deutschen medizinischen Fachzeitschriften publiziert wurden.

Methode:

Es wurden 3 Informationsquellen herangezogen: eine bundesweite ESPED-Befragung der Neonatologien, Embryotox, (Berliner Pharmakovigilanz- und Beratungszentrum für Embryonaltoxikologie) sowie eine pubmed-Suche (AT1-Antagonisten, ACE-Blocker und OHS).

Ergebnisse:

45 OHS-Fälle wurden gemeldet, kein Fall durch mütterliche Einnahme von AT1-Antagonisten oder ACE-Blockern. OHS war be­dingt durch: vorzeitigen Blasensprung (PPROM) (n=28), angeborene Fehlbildungen der fetalen Nieren und ableitenden Harnwege (CAKUT) (n=15), Plazentainsuffizienz (n=1), unklare Ursache (n=1). Die Mortalität bis zur Entlassung lag bei 37,8% (32,1% PPROM; 57,1% CAKUT). Embryotox berichtete über 3 Fälle einer AT1-Antagonist-Exposition in der Schwangerschaft in 2011 ohne OHS. Eine pubmed-Suche ergab keine Berichte über eine durch AT1-Anta­gonisten oder ACE-Blocker bedingte OHS.

Schlussfolgerung:

Die Behandlung von Schwan­geren mit AT1-Antagonisten existiert wei­terhin, schwere Fetopathien mit OHS durch AT1-Antag­o­nisten-Einnahme wurden 2011 in Deutschland nicht beobachtet, möglicherweise auch durch die wiederholten veröffentlichten Warnungen, was die Bedeutung dieser Öffent­lichkeitsarbeit unterstreicht. Die OHS ist ein schwerwiegender Zustand mit hoher Mortalität trotz moderner Intensivmedizin.